Print in digitale tijden: een toegevoegde waarde.Keuzehulp | 05-03-2019
We zijn allemaal kinderen van de digitalisering, van sociale media en “slim” printen: druk enkel wat strikt noodzakelijk is. De factuur komt per e-mail, reclame zit in de 'spam' folder en wanneer je op een website of op sociale media navigeert, dan flirten talloze advertenties aan de zijkant van het scherm met je.
We spreken echter stilaan van een digitale overload aan informatie en advertenties.
Print kan dus een welkome afwisseling zijn en is meer dan ooit aanvullend op het online verhaal.
Hoe? Dat lees je hier.
1. Print leest prettig. “Easy on the eyes” kunnen we zelfs zeggen. Op een scherm lezen kan best vermoeiend zijn en het zogeheten blue light is later op de dag te mijden, met het oog op een fatsoenlijke nachtrust. Weg met de smartphone en tablet dus, en hallo (lees)boek, krant of magazine.
2. Een print document is dynamisch! Passages highlighten in een boek, bezienswaardigheden omcirkelen op een stadsplan, of lekker ouderwets een hoekje van de pagina van je gids omvouwen. Tuurlijk, we zetten sterretjes bij interessante artikels online, of we slaan ze op om later te lezen, … en doen het vervolgens niet. Test-case: voor het stadsfestival van het magazine CityZine werden zowel gedrukte als online stadsplannen ter beschikking gesteld. Wat bleek: maar liefst 90% van de bezoekers èn adverteerders koos voor het papieren plan, om wille van het tactiele, de fysieke verspreiding ervan en het gebruiksgemak.
3. Print verdwijnt niet snel. Het blijft altijd wel ergens liggen. Op je bijzettafel, op restaurant, op de trein … Het is, in tegenstelling tot digitale reclame of leesvoer, niet vluchtig. Want wat je leest op het scherm van de smartphone verdwijnt enkele klikken later in een zee van andere pop-ups, sites,
4. Print is duurzamer dan je denkt. Zeker als je let op de juiste papierkeuze (FSC bijvoorbeeld) en het kiezen van een drukkerij die ecologie hoog in het vaandel draagt, zoals Graphius voor Belprinto. Dit biedt het hoofd aan de kost en uitstoot van energiezuigende mega-installaties die nodig zijn om het internet, en je online campagne, draaiende te houden.
5. Print is opvallend. Zeker nu, omdat we overrompeld worden door online marketingcampagnes. De kunst is om traditionele printmedia, zoals flyers, brochures, folders, affiches, … in te zetten op een manier die aanvullend is met de online campagne.
6. Print is fysiek en tactiel. We laten even bezielde ondernemer en kunstliefhebber pur sang, Tanguy Van Quickenborne, CEO van natuursteenbedrijf Van Den Weghe aan het woord over het koffietafel boek “Stoned”: “Een tastbaar, tijdloos product als natuursteen en marmer, dat vraagt om een dito naslagwerk. We kunnen mensen verwijzen naar onze site, maar dit boek meegeven is echter, het is een intieme overdracht. Het is: hier is ons werk.
Ook bij CityZine, een stadsmagazine dat het nog steeds heeft van zijn adverteerders, bevestigen ze de aanvullende meerwaarde van print op het online gebeuren. “De magazines van CityZine zijn het jaar door fysiek aanwezig in het straatbeeld. Bij de hippe koffiebar, de high-end designer, de boutique b&b, … Mensen nemen ze nog steeds gretig mee. Het is ook een complete zintuigelijke ervaring: de magazines zijn mooi vormgegeven, handig van formaat met een soft touch-cover, en wie houdt er niet van de geur van een gedrukt boekje? Dat kan je online niet evenaren. Het is zoals een echte muziekliefhebber kiest voor vinyl in plaats van enkel een digitale playlist. Alles wat tactiel is krijgt door de digitalisering van tegenwoordig, een hogere waarde. Digitaal en print? Het is zeker een “en/en”-verhaal.”